Logo
Knowledge base
London Chamber Knowledge base
Logo
سیستم مدیریت کیفیت - خودرو IATF 16949

صنعت خودرو نمونه‌اي از صنايعي است كه مجموعه‌اي از ويژگي‌ها مانند محصولات پيچيده، اهميت بالاي كيفي، الزامات ايمني، بازار گسترده فروش، ضريب اشتغال‌زايي قابل توجه و غيره را همزمان دارا مي‌باشد. با در نظر گرفتن تمام ويژگي‌ها، سيستم مديريت كيفيتي كه براي يك مجموعه توليد كننده خودرو و يا قطعات آن گزينش مي‌گردد، بايد حائز شرايط و الزاماتي باشد كه توانايي پاسخگويي به تمامي موارد فوق را دارا باشد. سرمايه‌گذاري‌هايي كه در سطح جهان در صنعت خودرو صورت گرفته و نيز توجه دقيق به زنجيره‌هاي تأمين (Supply Chain) و تلاش خودروسازان به ارتقاء تأمين‌كنندگان اين صنعت، از دير باز عاملي براي ايجاد استانداردهاي معتبري، همچون QS 9000 و VDA 6.1 بوده است.

هدف اين استاندارد نزديك كردن خواسته‌ها و انتظارات مرتبط با سيستم مديريت كيفيت سازندگان قطعات خودرو و ايجاد زباني مشترك بين آن‌ها و خودروسازان است.

با توجه به استقبال گسترده از این استاندارد، هم اكنون دريافت گواهينامه IATF 16949 توسط بسياري از خودروسازان جهان به عنوان يك الزام مطرح گرديده و حركت به سوي پياده‌سازي اين استاندارد را می‌توان از گام‌های نخست براي ورود به بازارهاي جهاني خودروسازي محسوب نمود. صدور گواهينامه بر اساس استاندارد IATF 16949 توسط

TÜV NORD تحت اعتباردهي IATF با اعتبار سه ساله صورت مي‌پذيرد