Logo
Knowledge base
London Chamber Knowledge base
Logo
ایزو ۱۹۰۱۱ راهنمایی برای ممیزی سیستم های مدیریت

در هر سازمانی که سیستم های مدیریت خصوصا سیستم های مدیریت کیفیت همچون ایزو ۹۰۰۱ – ISO 9001 ، ایزو تی اس – ISO TS 16949 و . . . پیاده سازی و مستقر گردیده است، طراحی و اجرای فرآیند ممیزی داخلی سیستم مدیریت کیفیت جهت پایش، اندازه گیری و اطمینان از اثربخشی سیستم های مدیریت از جمله مهم ترین چالش ها محسوب می گردد.

برای این منظور باید استانداردی تدوین می شد که طراحی و تأمین زیرساخت ها، سخت افزارها و نرم افزارهای موردنیاز و همچنین نیروی انسانی دارای صلاحیت جهت انجام فرآیند ممیزی را به خوبی تعریف و ارائه کرده باشد. استاندارد بین المللی ایزو ۱۹۰۱۱ چنین استانداردی است.

مدیران تضمین کیفیت سازمان ها، مدیران واحدهای مرتبط که ممیزان داخلی سیستم مدیریت کیفیت هستند (ممیزی اول شخص)، مدیران و کارشناسانی که شرکت های تأمین کننده سازمان اصلی را ممیزی می کنند (ممیزی دوم شخص) ، ممیزان حرفه ای و رسمی که شرکت ها را برای مقاصد صدور گواهینامه مورد ممیزی قرار می دهند (ممیزی سوم شخص) و همچنین مشاوران سیستم های مدیریت کیفیت ایزو ، مخاطبان این استاندارد می باشند و مطالعه، درک و به کارگیری مفاهیم و رهنمودهای استاندارد ایزو ۱۹۰۱۱ برای آن ها بسیار مفید می باشد.