Logo
Knowledge base
London Chamber Knowledge base
Logo
ISO 37001 (سیستم مدیریت مبارزه با رشوه خواری)

رشوه یکی از بزرگترین چالش ها در توسعه بین المللی و فقرزدایی است که پیامدهای آن می تواند برای اقتصاد، زیرساخت‌ها، بهداشت، آموزش، کیفیت و ایمنی مصیبت بار باشد. طی ۱۵ سال گذشته، بسیاری از کشورها در سطح ملی و بین المللی تلاش نموده اند تا با معضل رشوه خواری مقابله کنند. معاهدات امضا شده و قوانین ارتقاء یافته و بسیاری کشورها جرائم مربوط به رشوه را تحت تعقیب قانونی قرار می دهند.

در سطح سازمانی، رشوه بر رسیدگی و اجرای قرارداد اثر گذاشته، قیمت و ریسک را نیز افزایش می دهد. یکی از راه هایی که می تواند به سازمان ها در مواجه با این موضوع کمک کند، اجرای مدیریت ضد رشوه است.

 ایزو در حال کار برروی استاندارد ISO 37001 در زمینه مدیریت ضد رشوه است تا به سازمان های کوچک و بزرگ در بخش های دولتی و خصوصی، در کشورهای مختلف برای ممانعت از رشوه خواری کمک کرده و فرهنگ کسب و کار اخلاقی را ارتقا بخشد. این استاندارد مقیاس ها و کنترل های ضد رشوه را تعیین کرده و شامل دستورالعمل اجرایی آن می باشد و شامل چگونگی موارد زیر است:

اهمیت و ضرورت مدیریت کیفیت در سازمانها به ویژه دستگاههای دولتی کشور از آنجا ناشی میشود که در طراحی سازمانها، همواره ضعفها، چالشها و نارساییهای وجود دارد که مدیر به عنوان یک عامل قوی و اطمینان بخش خصوصاً در محیط متغیر و پیچیده کنونی با وجود تغییرات سریع و ناپایدار میتواند در حفظ ثبات سازمان، نقش اساسی و کلیدی داشته باشد.

علی رغم استمرار آموزش شرکتهای صادر کننده ایزو داخلی و افزایش کیفیت سسیتم اداری شبکه ای با ایجاد فایلهایی برای هر کارمند عملیاتی و ارتباط آن از طریق سیستم با مدیر، باز شاهد نارسایی در سیستم از نظر اجرا و عملیات هستیم  با بررسیهای انجام گرفته مشاهده شده به دلایل ذیل سیستم آنچنان باید و شاید کار نمی کند و بعضا دچار بحران میگردد :

  1.  دریافت رشوه از ارباب رجوع
  2.  اختلاس در اموال دولتی که دست یک عده ای خاص است مخصوصا نهادهای مالی و اعتباری
  3.  پارتی بازی علاوه بر دریافت رشوه ریشه یابی فامیلی و قبیله ای و دینی و ....
  4.  رانت خواری ، کم کاری ،عدم بهره وری 

برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی کشور، مهمترین عامل مدیریت صحیح و کارآمد در تمامی زمینه هاست.

ب) در خصوص ایزو 37001 و 37002 استاندارد بهره برداری ، نگهداری و بهبود مستمر سیستم مدیریت ضد رشوه خواری است   (ABMs).  راهنمایی در مورد اقدامات و رویکردهایی است که سازمانها می توانند برای رعایت الزامات این استاندارد را  انجام دهند. این استاندارد سیستم مدیریت توسط کمیته پروژه ISO / PC 278 ، سیستم های مدیریت ضد رشوه تهیه شده است. اخیراً ، کمیته فنی ISO / TC 309 حاکمیت سازمانها ایجاد شده است و نگهداری و توسعه آینده ISO 37001 توسط اعضای این کمیته انجام خواهد شد.

یک سیستم مدیریت ضد رشوه  با ایجاد رویه ها ، سیاست ها و کنترل هایی که به پرورش فرهنگ یکپارچگی ، شفافیت و انطباق حمایت میکند ، به سازمان ها در مبارزه با رشوه خواری کمک می کند بعلاوه ،  ISO 37001 به طور خاص به کلاهبرداری ، کارتل ، پولشویی یا سایر فعالیتهای مربوط به اقدامات فاسد پرداخته نمی شود. سیستم مدیریت ضد رشوه می تواند یک سیستم مستقل باشد یا در یک سیستم مدیریتی از قبل پیاده سازی شده مانند سیستم مدیریت کیفیت   ISO 9001 ادغام شود.